EVA-matta på båtdäck

Projektet med att byta teaken på tofterna till EVA är slutfört. Det blev några fallgropar på vägen. Det finns lite att tänka på beroende hur man vill ha det. Trodde framför allt mattan skulle vara betydligt lättare att jobba med. Jag gjorde mallar i plywood som jag sedan fräste efter. Detta skulle visa sig bli mer komplicerat än jag trodde. Klippa och skära, om man nöjer sig med det är busenkelt. Tänkte lista några nackdelar och problem som uppstod:

* Mattan är rullad vid leverans.

* Materialet har ett "minne" och är väldigt svårt att räta ut. 

* Försöker man rulla den "på fel håll" släpper skyddspappret på baksidan som skyddar klistret. Detta gör att det är väldigt lätt att få in skit i klisterytan när du håller på och bearbetar mattan.Till slut fokuserade jag på att få bitarna grovskurna och sedan försöka få dessa plana. Inte heller helt enkelt.

* Materialet är inte dött utan rör sig väldigt mycket. Detta upptäckte jag vid fräsningen. Det gjorde det svårt att få kanterna bra och även frisen runt om.

* Klistret vill gärna sätta igen kullager och skända stålet

* Jag fick komplettera kanterna med ny tejp då lite damm tagit sig in och skyddstejpen blivit skadad vid bearbetningen. 3M 9088-200 användes. Ytterkanterna ser jag som det absolut viktigaste ur hållfasthets synpunkt. Dessa fasades också  i 60 grader för att få dem tåligare.

* Använd primer till ytterkanterna för att säkerställa bra vidhäftning. Köp tomma Tuschpennor med 15mm spets för att lättare kunna prepparera.

 

När mallarna var klara och bitarna var grovpassade var det dags att ta bort teaken. Efter vi tagit bort plugg och skruv började jag hugga med stämjärn. Även här satt det som berget (har tidigare tagit bort teak på sittbrunnssargen)! Thomas provade att köra med överhandsfräsen vilket gav en överlägsen enkelhet med ett bättre resultat. Jag trodde först fräsen skulle köra ner sig eftersom teaken var ojämnt sliten men det blev inte så farligt och skadorna på plasten blev minimala. Tack vare att ribborna bara var 6mm gick det att köra hela djupet med en gång. Efter en del dammsugning var det dags att försänka alla gamla skruvhål. Detta för att spacklet ska sitta bättre. Vi använde gelcoatspackel i samma kulör som övrig båt. Vill man göra eget spackel gör man det enkel av topcoat och aerosil. Två grovspacklingar gjordes innan slipning. Efter det, ett lager topcoat som slipades grovt för att sedan avlsuta med ytterliggare ett som finslipades med korn 1000. Grövre papper skulle minska vidhäftingen av tejpen. Sista slipningen var för att bland annat ta bort vaxet i topcoaten och få ner en del av topparna som uppstår. Hur man än beter sig med topcoat går det inte att få en slät yta vid målning. Förtunna med styren. Till sist polerades ytan av med Autosol.

Nu var det dags för montage. Alla ytor torkades av med aceton. 15mm av ytterkanterna primades. Efter en kort väntan på att primern skulle torka skars en 30mm remsa av skyddfolien av från baksidan för att underlätta montaget. Nu var det enkelt att justera in biten och när man var nöjd tryckte man bara till på mitten för att fixera.

Ett bra tips när man är i mallningsstadiet med tex. byggplast är att skära ut en remsa i mitten och fixera denna mot underlaget med hjälp av tejp. Då rör sig inte plasten under tiden du markerar dina kanter.

Nu återstår det att se hur länge det håller? Återförsäljaren säger 5år i mitt fall. Det tror jag inte på. Mycket beror på underlaget. Slät gelcoat skulle vara optimalt.

När det är dags att byta. Blir det då EVA igen? Fördelen är att det går att ta bort utan att skada plasten. Skulle jag inte vara nöjd är det enkelt att rolla halkmönster.

Utvärdering kommer.

Det är i alla fall skönt att sitta på!

Bilder

7 Dec 2020

Go back to top
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)