Köl och roder optimering (uppdat 8/6)

20150608

Tyckte det var dags för en utvärdering av hur jag upplever båten efter roderoptimeringen. Det jag lade märke till rätt fort är att det är helt annat grepp än tidigare. Fast båten pressas går det fortfarande att ha full kontroll och styrförmåga. Allt är mer kontrollerat vilket gör att man nu vågar skota hem och segla båten hårdare utan uppskärnings tendenser plus att det samtidigt har det blivit lättare att hitta balansen och spåret. Fartmässigt tror jag inte det gett ett skvatt. Men då jag även bytat instrument så har jag tyvärr ingen referens.

Till vintern kommer jag att avsluta hela projektet med att ta mig an kölen.

 

20150320

Gjorde en snabb en summering utav kostnaderna för att optimera roderbladet. Ser ut som följer:

Mallar/ämne: Ingen kostnad (Tack Martin och Anders)

Spackel 12kg: 1000:-

Sandpapper: 200:-

Spacklar: Ingen kostnad

Gummihandskar: 20:-

Förtunning: 60:-

Slipverktyg: 100:-

Epoxy primer 2,5L: 400:-

Skumrullar: 100:-

Bottenfärgsgrund: Ingen kostnad

Totalt: 1880:-

Min bedömning är att kölen kommer hamna på ungefär samma summa då det krävs betydligt mindre spackel. Men det blir nästa års budget.

 

20150313

Nu börjar roder projektet gå mot sitt slut. Ett sista lager epoxy sedan en lätt spackling utav porer och mindre "missar". Och till sist en avslipning innan bottenfärgsgrunden läggs. Jag har beslutat att fortsätta med kölen till nästa år. Uppdaterat med lite nya bilder.

 

20150311

Nu är rodret äntligen färdig spacklat! Tyckte det blev över förväntan. Rodrets bakkant blev till slut 5mm tjock efter att jag spacklat ut till profilens hela längd och sedan brutit av kanten vilket också gjorde att roderbladet blev ca 30mm bredare längs hela bakkanten. Frågan är hur den extra bredden påverkar? Jag ville ju inte gå inte i den befintliga konstruktionen och såga/hyvla ner bakkanten och plasta om de båda halvorna så detta låg närmast till hands.

Jag följde samma vinkel som tidigare på botten av rodret men avslutade med skarpa kanter som rundades av från max tjockleken och fram. Allt enligt Anders instruktioner. Jag hann också med att lägga på två lager epoxygrund. Målet är sex lager och sedan en lätt avslipning för att få det jämnt igen. Bilder uppdaterade.

 

20150307

Ytterligare ett steg närmare slutet. Idag spacklades och slipades andra omgången av bredspacklingen. Hann även att lägga på den tredje och sista omgången med spackel innan hemfärd. Nu börjar det likna ett roder igen och man ser tydligt den slutgiltiga formen. Det som återstår är mindre justerings spackling utav de stora ytorna samt en avslipning. Sedan ligger fokus på att få till undersidan och bakkant. Grovslipningen gjordes först med maskin därefter användes en slipfil som drogs mellan banorna. Bilder uppdaterade.

 

20150305

Idag utfördes den första bredspacklingen mellan profilbanorna. Spacklet som används är Biltemas 2-komp standard spackel. Lättarbetat, lättslipat och snällt mot plånboken. Hittills har jag förbrukat 6 förpackningar. En sak att konstatera är att det är kladdigt att hålla på med stora mängder polyesterspackel. Som bredspackel använder jag klippt tunnplåt i formatet 100x400mm. Enkelt och kräver ingen rengöring då det blir en form av engångs spackel. Bilder uppdaterade. 

 

20150301

Idag trotsade jag snöblandat regn och 15m/s för att påbörja slipningen utav profilbanorna. Man kan ju fundera över om man är riktigt klok? Men men, slipat blev det i alla fall. Efter grovspacklingen och slipningen återstår ytterligare en spackling och slipning för att jag tror det ska bli hyffsat. Kanske ytterligare en.

Jag började med att lägga ut rikligt med spackel på de angivna höjdmåtten. Där efter en tunn plastfilm  (gladpack) utan på spacklet så att de båda profilhalvorna inte skulle hugga tag i det spacklade området. Profilhalvorna trycktes sedan ihop i spacklet med filmen som distans. Nu fick jag ut profilen som jag sedan skall spackla emot längre fram. Det krävdes en hel del spackel som gärna ville rinna iväg i och med att det blev tjockt på vissa partier vilket gjorde att det första resultatet blev sådär. Men proceduren skall göras om åtminstonne en till två gånger till innan jag kommer använda banorna för att färdigställa rodret. Det överflödiga spacklet slipades bort i efterhand. Bilder uppdaterade.

 

20150201

Nu har äntligen köl och roder projektet fått lite fart igen. Mallarna är nu utskurna i 12mm formplywood. Frågan är nu om de passar som det är tänkt? Har inte fått tid till att komma ner för en test ännu. Ett STORT tack till Anders Bergmark och Martin som gjort det möjligt att komma så här långt. Profilerna för roder blev Naca 0014, 0015 och 0016 överst. Bilder uppdaterade.

 

20141101

Efter två år med båten och lite mer erfarenhet om hur den beter sig så tänkte vi ge oss på att optimera köl och roderprofilerna. Eller rättare sagt snygga till det hela en aning. Framför allt är det rodret som behöver sig en makeover. Det är väldigt ojämt och osymetriskt vilket vi också märkt när vi seglat. Detta har resulterat i vibrationer och ibland plötsliga rodersläpp när båten seglas relativt hårt. Efter intensivt googlande och en snabb kontakt med Öresunds "köl och roder guru" var slutsattsen att rodret behövde snyggas till. Och när man ändå är igång,varför inte även titta över kölen också.

Kölen var relativt lätt att hitta original profilen på. Med lite måttande och några testmallar kom jag fram till att den hade en Naca 63012A. Värre var det med rodret! Längst upp mot hjärtstocken var det lite enklare men ju längre ner man kom blev förhållandena mellan korda,tjocklek och placeringen på maxtjockleken allt konstigare. Det gick helt enkelt inte att hitta fram till den profil som fanns med de medel jag hade. Efter ett antal försök med mallar och dylikt gav jag upp. Det blev till att sätta sig vid datorn igen och googla vidare på vad som skulle kunna bli en ny hyffasd profil utan att ta ut svängarna för mycket med en ökad stallnings risk. Det verkade som om de flesta på nätet var överens om att en Naca0012 var en bra allaround profil för roder. Denna skulle visa sig vara för smal då den befintliga maxtjockleken ligger väldigt långt fram men det skulle vara ok att skala upp den till 0015 utan att öka risken för stall. Det var precis på 0015 profilen jag hamnade utan att göra åverkan på rodret. Dock fick jag skala upp den ytterliggare liten till mot hjärtstocken för att klara tjockleken.

Uppdatering av bilder, utförande, tillverkning utav profiler och tillvägagångssättet uppdateras löpande.

Köl och roder optimering

Några länkar:

Airfoil tools

Artikel om köl/roder

Köl analys flöde

8 Jun 2015

Go back to top
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)