Köloptimering (uppdat 11/3)

 

20160311 Jobbet med kölen fortsätter som planerat. Själva flytten av pallningen gick dock inte riktigt som vi tänkt och har gjort att behandlingen på dessa ställen blivit lite svårare. Just nu har hela kölen fått 5ggr epoxi och det sjätte och sista kommer att läggas imorgon lördag. Därefter väntar Sikafogen i kölskarven. Planen är att använda mig av primer innan själva fogen läggs för att öka vidhäftningen 

 

20160227 Nu är epoximålningen i full gång. Profilen och mängden spackel mot kölskraven syns bedtydligt tydligare nu när det kommit på lite färg. 2 lager har hunnits med. Passade på att ta lite fler bilder. Frågan är om, och hur länge, spacklingen kommer hålla mest med tanke på tjockleken av spackel??

 

20160224 Nu är långklotsslipningen avslutad och jobbet med kölens undersida påbörjat. Som jag skrev tidigare använder jag mig av glasfiberspackel för att få en något tåligare undersida. Nosen är redan gjord. Körde denna som ett experiment för att se om det verkligen fungerade. Formplywood agerar som underlag för spacklet vilket gör att det släpper väldigt lätt. Resultatet blev över förväntan! Mittpartiet påbörjades idag. Något mindre plats och större yta gjorde det hela lite trixigare men det ser ut att kunna fungera. Med lite tur finns det en chans att gå på med ett lager epoxi till helgen. Fyllt på med lite bilder.

 

20160221 Spacklingen och slipningen fortsätter. Idag kom vi så långt så att långklotsen åker fram i veckan för att jämna av det sista. Även pallningen under kölen plockades bort så slipning och spackling av undersidan kan påbörjas. En sak som jag funderat över under resans gång är att det har stor betydelse hur man vinklar spackeln mot generatriserna. Alltså om man följer lutningen på kölens framkant eller håller vertikalt. Jag valde en mix av de båda där jag börjar med vinkeln på framkanten och avslutar vertikalt. Frågan är, vad är rätt? Uppdaterat med ytterliggare bilder.

 

20160210 Bredspacklingen är i full gång och som vanligt missbedömmer man mängden av spackel (12kg förbrukat). Blir ytterliggare en tur till Biltema. Tre grovspacklingar har hunnits med och då är den nedersta sektionen fortfarande orörd. Vad gäller den nedersta delen kommer jag först fylla den stora avrundningen med glasfiberspackel för att få en tåligare yta och därefter finspackla nedre området som övriga kölen. När detta är gjort och jag är nöjd med ytan kommer jag påbörja jobbet med underkanten. Detta blir nog det besvärligaste momentet då det är ont om plats plus att pallningen kommer behöva flyttas i omgångar för att få en plan ytan. Även här kommer jag köra med enbart glasfiberspackel för att få en så tålig yta som möjligt. Glasfiberspacklet har också större tålighet mot vatten.

 

20160205 Nu har även projektet med kölen dragit igång. I veckan trycktes profilmallarna på plats i spackel för att sedan utgöra banor för bredspacklingen.

Jag började med att rensa bort den gamla fogen i kölskarven. När väl fogen var borta såg jag något väldigt märkligt. Det såg ut som om hela kölen var fel monterat. På styrbords sida följde kölen profilen i båten men på barbords sida fattades det 5-7mm ut till båtens profil. Det kändes som om kölen satt snett i förhållande till båten. Jag började se se allt extrajobb framför mig, suck! Dagen efter hade jag mallarna tillgängliga och kunde snabbt konstatera att kölen var väldigt osymetrisk, speciellt i de övre sektionerna. Här kommer det gå åt en del spackel!

Ytorna renslipades så pass att jag kom ner till den befintilga epoxiprimern. Därefter epoxiprimades ytan igen där det tidigare var fogat för att skapa bra förutsättningar för den nya fogen och tätheten.

Nu var det dags att slipa ner resterande köl till sin epoxiprimer. Ett tråkigt och skitigt jobb trotts att dammsugare fanns tillhands. Ytan tvättades sedan av med aceton och blandning utav spackel drog igång. Jag gjorde precis som på mitt roder. Ritade ut banorna, på med rikligt med spackel, gladpack och sedan trycktes mallarna i spacklet. Jag hann också med att slipa bort det överflödiga spacklet. Tillåter vädret så blir det ytterliggare en tur till Biltema för polyesterspackel så bredspacklingen kan dra igång.

Köloptimering 2016
11 Mar 2016

Go back to top
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)