Bälg byte 120S (uppdat 16/11)

(20141116) I förmiddags återmonterades drev och motor igen. Allt gick kanon. Man kunde tydligt märka att motorn kom aningen högre upp än tidigare med de nya motorkuddarna. Ringen till bälgen som var aningen rostangripen hade Guneverken gjort ett kanon jobb med där den blästrades,zink sprutades och till sists fick ett lager färg. Vi drog även en ny växelförarwire då den gamla sett sina bästa dagar. Bilder uppdaterade.

 

 

 

Idag var vi nere och skulle ge oss på ett bälg byte på vår VP 2002 och 120S drev. Bälgen var stämplad till 2005 så det var dax för byte plus att vi sett att det fanns slitage. Vi passar också på att byta motorkuddarna när motorn ändå är ute. Vill man inte bränna 600:-/st för original Volvo Penta kan man ersätta dessa med VW Passat kuddar artnr: 893 199 381B för 90:-/st. Det som skiljer dessa åt är att de är 5mm högre vilket inte brukar vara något problem.

Vi har bytat bälg tidigare fast på annan båt och med det kan konstatera är att ingen båt är den andra lik så det gäller att tänka till innan man mekar loss. Lossa allt nödvändigt utan att ta för mycket. Märk upp allt tydligt där kablar och slangar varit anslutna och fota. Jag brukar använda mig av siffror. En tejp på delen och en där den skall vara placerad och sen en siffra på båda. Därefter skriver jag ner alla siffrorna i följd och får då en lista att följa så inget blir glömt vid återmonteringen.

Vi fick glida fram motorn en bra bit även här. Någonstanns mellan 150-250mm. När man delar drev från motor är det bra att ha någon på undersidan som stöttar drevet så att det inte spänner emot och "knäcker" mot svänghjulskåpan då det i detta fallet är splines som förbinder motor och drev. När alla skruvar var lösa använde vi en kofot för att dela motorn från drevet . Det kan låta brutalt men istället för att använda en skruvmejsel eller annat så får man en större anläggningsyta när man lite lätt "rickar" isär de båda delarna. Det är bra att ha lite klotsar redo när man väl har fått ut drevet så att motorn har något att vila på i bakkant. För att lyfta motorn använde vi ett kedjespel med en regel över ruffluckan och stroppar i motorns lyftöglor.

Nu återstår det bara att dela drevet och byta ut bälgen och sedan återmontage. Rostfritt och aluminium är aldrig en bra kombination så det är bara att hoppas på att skruvarna i drevet inte satt sig och att allt går lätt att dela. Förhoppningsvis blir det lite fler bilder på drevet och återmonteringen.

Du hittar allt möjligt till Volvo Penta här så som sprängskisser och reservdelar.

Bälg byte 120S 2014
16 Nov 2014

Go back to top
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)