Nytt roder på G

Nu är det äntligen dags! Detta är något som legat i bakhuvudet i många år. Det började med en profilspackling som gjorde dramatiskt skillnad. Innan dess var det omöjligt att segla kontrollerat på kryss och undanvind. Men! Båten är fortfarande väldigt tung på rodret. Relativt stort roderutslag på kryss men ändå neutral skapar en konstig känsla. Jag har mer eller mindre vant mig vid problemet. Men ju fler som styrt och haft åskikter om hur tung den är har gjort att tankarna på ett nytt roder väckts till liv igen.


Jag kontaktade Hans Backman genom en annan bekant på nätet. Efter lite snabb konversation beslöt vi oss för att han skulle komma och titta på rodret och ta några enkla mått för att skaffa sig en uppfattning om mitt problem. När båten kommit upp för säsongen kom Hans ner och slog en koll. Han förstod mitt problem när han såg vårt nuvarande roder. Axeln gick ner aldeles för långt fram. Sen gillade han inte utformingen. Några kvällar senare hade han en design färdig. Utformad i Vacanti Wings.



Min tanke är att bygga enligt Jefa metoden. Göra två formhalvor som man sedan laminerar i. Därefter läggs hjärtstocken in. De båda halvorna limmas ihop och skummas i samma process.

Hjärtstocken eller axeln kommer att göras i rostfritt stål 1.4460 eller 1.4462 precis som den gamla med samma diameter på 55mm för att slippa byta lager och rör. Dessutom gillar jag enkelheten i hela utformningen. Även ett nytt rorkultshuvud kommer att tillverkas i brons eller mässing. Detta för att få till en bättre lösning på låsningen av huvudet mot roderaxeln.

Målet med uppdateringen är inte att få en snabbare båt utan att få till en bättre känsla. Det skulle gått att göra projektet extremt med kolfiber i blad och hjärtstock och säkert sparat 20-30kg. Men det är inte det jag är ute efter.

Jag vägde mitt nuvarande roder till 55.5kg. Det var verkligen tungt. Tänk om man kunde tjäna några kilo trots traditionell byggmetod. Vi får se vad det landar på. Men först ska vi ro hela projektet i hamn. Det blir en stor utmaning!

Uppdatering följer.......

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Kostnader

11 Nov 2022

Go back to top
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)