Projekt Gennakerpeke

 

20160502 Idag blev jag helt klar med röret. Nu återstår bara att montera däcksöglan och sy ihop ett fint fodral så alltsammans går att hänga upp i mantåget när det inte används. Tog några bilder till.

 

20160430 Fick tillbaka peket från plåtslagaren i förra veckan. Nu är bakstycket svetsat i röret. Efter detta är all efterjustering som bortblåst. Nu är det upp till bevis med att chansningen med att ta ut vinkel på land betalar sig?

Svetsen gick inte att behålla som den var så vinkelslip och putsduk åkte fram. Därefter skickades peket på pulverlackering. Funderade först på anodisering men la den tanken rätt snabbt på hyllan. Tiden det skulle ta att få peket i perfekt skick var inte motiverad. Det är ju det tråkiga med att anodisera, varje litet litet märket eller ojämnhet syns igenom direkt.

Monterade också däcksöglan. Eller rättare sagt borrade hålen och satte dit beslaget för inmätningens (SrsV) skull. När detta var gjort plockades delarna av och förstärkningen av däcket påbörjades. Det var sandwich med divinycell där beslaget hamnade. Trots att det hamnar väldigt nära ett skott (15mm för om)  beslöt jag mig för att fräsa ut en större del av distansmaterialet runt beslaget. Jag använde mig av en hålsåg på undersidan för att komma åt en större yta. Jag borrade ut en kärna på 50mm. Därefter använde jag mig av insex metoden för att fräsa bort ytterliggare mellan laminaten. När detta var gjort stoppades en 300gr glasfibermatta in i utrymmet sedan tejpades den utsågade biten på plats igen.

Nu var det dags att fylla på epoxi ifrån de tre skruvhålen som var tagna till själva beslaget. Jag använde mig av en liten tratt för att fylla upp. När väl epoxin var på plats lät jag det härda över natten. När jag kom ner på morgonen såg jag att det behövdes fylla på ytterliggare. Innan jag gav mig på detta slipade jag upp ytan på undersidan och laminerade på två 300g mattor över pluggen som jag borrat ut. Kände att jag ville säkra upp lite med tanke på pluggen som borrades ut. Enligt vissa beräkningar kommer den tryckande lasten bli ca. 300kg över däcköglan. Vet inte om jag överdriver men vill verkligen inte ha några krackeleringar i gelcoaten. Uppdaterade bilder. 

 

20160411 I väntan på sjösättning tog jag mig en titt på peket igen. Tanken var att fortsätta när båten väl kommit i sjön för att kunna bestämma vinkeln mot vattnet och språnget. Men för att spara lite tid, spände jag upp ett snöre i linje med bottenfärgens kant som fick symbolisera vattenlinjen. Nu kunde jag få ut hur hög bakkanten på peket skulle vara och där med börja tillverka beslaget till infästningen. Uppdaterade med bilder.

 

20160131   Idag var jag nere för att montera fästet till peket. 4st genomgående M8 håller beslaget på plats. När det väl var monterat tyckte jag att det gick att pressa beslaget både framåt och bakåt lite väl lätt. Plåten flexar lite i och med att första bulten sitter en bit ned. Frågan är om detta kommer att ha någon betydelse eller man skall fundera på att gör någon förstärkning mot bultförbandet i relingen? Uppdaterade med bilder.

 

I väntan på att vädret skall bli bättre för att börja med köloptimeringen har jag tagit tag i gennakerpeket. Jag började med beslaget i stäven som jag såg som den största utmaningen. Detta skulle bli lite lurigt då båten är rätt spetsig och infästningen till pulpiten väldigt indragen. Detta resulterade i att peket kommer att gå på utsidan av reling och pulpit. Lösningen blev en kraftig plåt, bockad i två vinklar med en triangelform som sedan bultas i stäven ihop med förstagsbeslaget. Enligt beräkningar kommer belastningen bli ca. 600kg på infästningen med ett utstick på 1100mm. Akterut blir måttet 1000mm till däcksinfästningen. Behövs waterstag?

Röret har även börjat få sin form i nosen. Beslaget till låsningen är också påbörjad men allt är långt ifrån klart! Låsbeslaget kommer jag inte längre med i nuläget då jag måste täcka av båten för att bestämma vinkeln på peket och tillverka denna efter måtten jag får fram. Röret består av aluminium med måtten 5x80mm. Gods tjockleken på låsbeslaget blir 2x10mm ihop med en Selden padeye. Låsaxeln blir 10mm.

Bilder

2 May 2016

Go back to top
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)