Installation dieselvärmare del 2

Del 1 finns här. I dagarna färdigställde jag installationen. Jag fick tyvärr återgå till att ha värmaren med avgas och förbränningslufts insug nedåt. Detta för att värmaren skulle fungera optimalt. Lite tråkigt för annars hade alltsammans blivit väldigt kompakt och risken att komma åt avgasröret minimal. Nu går det om man överfyller stuven att lägga något emot de varma delarna. Ska eventuellt komplettera med en värmesköld. Kommer också behöva en ljuddämpare till på avgasutblåset. Avgasljudet är det som hörs mest. Överröstar pumpen och allt annat med lätthet.

Slangdragningen gick som planerat. Däremot så fanns det inte plats till att isolera rören när de väl kommer in på "insidan". Återstår att se hur stora förlusterna blir. Har gjort några testkörningar på 3timmar som mest. Verkar som om värmaren får det lite svårare när yttertemperaturen ligger på noll grader. Efter en och en halv timme hade jag lyckats höja innertemperaturen till 15grader. Ev. blir det ett utblås till i salongen och ett försök med rörisolering. Det får året som kommer fastslå.

Ett annat problem är att försöka få tyst på bränslepumpen. Ett tickande som kan göra vem som helst galen. Det blev ett par försök innan jag blev hyffsat nöjd. Jag löste det genom att göra en ljudämpad apparatlåda och samtidigt placera den i motorrummet. Jag väntar även på en annan pump som sägs vara lite tystare. Edit: Med nya pumpen blev det i princip ljudlöst.

Bränsle matningen till värmaren tog jag direkt från CAV-filtret.

Bilder

Jag gjort lite fynd utanför gränsen. Här är några av leverantörerna jag använde. Mycket handlades av aliexpress.

Prokes Auto CZ

Auto therm CZ

Inblåsnings ventil

Avgasisolering

Avgasrör

Avgasklammer 26-28mm

Värmeisolering

Skrovgenomföring

Bränslepump 22ml

12 Dec 2021

Go back to top
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)